Rubriky
Z historie

Lesní železnice na Borku

Víte že…?

Psali jsme tu nedávno o modernizaci železničního koridoru v úseku Nemanice – Ševětín. Víte ale, že přes Borek vedla také železnice? Lesní železnice?
Vše začalo během první světové války, kdy 10. června 1916 postihla obec velmi silná vichřice, jejímž následkem padlo mimo jiné i mnoho tisíc stromů v okolí obce. O rozsahu škod svědčí i fakt, že na pomoc bylo povoláno vojsko, aby se co nejrychleji zpřístupnila alespoň hlavní silnice a železnice ve směru na Prahu. Větve si mohli obyvatelé odkoupit za 2 – 3 koruny, samozřejmě si je museli sami osekat, a vzhledem k válečnému období a nedostatku uhlí, byla tato nabídka hojně využívána ze strany boreckých a nemanických obyvatel.
Problém nastal s dopravou vytěženého dřeva z lesa, koňských potahů bylo kvůli nasazení ve válce k dispozici velmi málo, a tak se správa hlubockého velkostatku rozhodla pro výstavbu lesní železnice, která měla dřevo z libničského polesí dopravit přes Borek do Kněžských dvorů, kde se pro tento účel postavilo v blízkosti hlavní železnice ve směru na Prahu skladiště.
Celková délka trati měřila 6500 metrů a náklady na výstavbu byly 362 000 korun. Práce na stavbě trvaly od října 1917 do března 1918 a prováděli ji především italští váleční zajatci, což snížilo i celkové náklady na tuto stavbu. Provoz skončil po třech letech na jaře 1921.
Až se tedy vydáte na procházku ze staré borecké točny směrem ke střelnici, všimněte si zářezu této cesty v krajině, půjdete po původním tělese této železnice, dodnes dochovaného jako zajímavá technická památka.
Ještě jste se nepřihlásili k odběru novinek?

Po přihlášení Vám budeme na e-mail zasílat nové příspěvky a aktuality z obce Borek.